FAQ - vaak gestelde vragen

Hieronder vind je wat aanvullende praktische informatie omtrent de lessen en workshops.
Deze informatie wordt af en toe bijgewerkt en aangevuld naar gelang de vragen die ik ontvang.
Wil je nog meer weten of heb je vragen, aarzel dan zeker niet contact met me op te nemen.

Is aanmelding verplicht?

De lessen van Open Floor zijn open, staan op zichzelf en zijn los te volgen.
Ook kun je instromen gedurende het jaar en zo ‘vaak’ of ‘weinig’ komen als je wilt. Je wordt wel gevraagd in te schrijven omdat de plaatsen beperkt zijn in beide locaties.

Voor de reeksen én voor dansworkshops is aanmelding ook nodig. Als je je aanmeldt reserveren wij een plek voor jou, wat kan betekenen dat een andere danser niet kan komen. Daarom gelden er annuleringsvoorwaarden.

Is ervaring vereist?

Alle huidige lessen en workshops bieden zowel bedding voor beginnende dansers als diepgang voor de meer ervaren danser. Ervaring is dus zeker niet verplicht!

Ook kan je instromen gedurende het jaar en zo vaak of weinig komen als je wilt.

Wat moet ik meebrengen?

Tijdens het dansen is het handig een flesje water mee te nemen en makkelijk zittende kleding te dragen, liefst in laagjes voor warme en koelere momenten. We dansen op blote voeten, op soepele dans/gymschoenen of sokken met antislipzool.

Wat is dansmeditatie?

Zoals vele andere vormen van lichaamswerk is een dansmeditatie een bewegingsoefening (“movement practice”). Door deze keer op keer te “doen”, land je meer in jouw lichaam, hoe meer je in je lichaam landt, hoe vrijer de danser in jou wordt, hoe vrijer de danser in jou wordt, hoe meer ruimte er ontstaat om de diepere lagen van deze oefening te ontdekken, deze met anderen te delen en in je dagelijkse leven te integreren.

Hoe zitten de lessen in elkaar?
  1. Er zijn géén pasjes te volgen.
  2. Op de dansvloer verschuiven we onze aandacht van praten met woorden naar communiceren met beweging. Dit zorgt voor zeer creatieve uitwisselingen.
  3. Besef dat als je voor het eerst komt dit best spannend kan zijn. Neem de tijd om te ervaren hoe het gaat en dat te doen wat voor jou werkt en te experimenteren op je eigen manier. Net als met andere bezigheden die je voor het eerst doet, kan het zijn dat het wat tijd en moeite kost voordat je je meer op je gemak voelt in het geheel en het dansen wat meer als vanzelf gaat.
  4. Iedereen kan dansen!! Ongeacht leeftijd, geslacht, levensverhaal, beperking, ervaring, energie. Het enige wat nodig is, is je bereidheid te willen bewegen.
  5. Omdat iedere dansles weer anders kan zijn, is het raadzaam een aantal keren te komen.
    Er zijn dansers die voor de tweede of derde keer komen, maar er zijn ook dansers die al jaren komen. Onthoudt echter één ding: iedereen kwam ooit voor de eerste keer!
  6. Dansers kunnen uitbundig zijn of ingetogen, op zichzelf dansen of juist in contact, verdrietig of juist vrolijk, verlegen of direct, zittend dansen, wervelend door de ruimte of liggend. Iedereen komt om zijn/haar eigen redenen dansen en er is respect voor ieders manier van bewegen.
  7. De les bestaat uit meerdere gedeeltes: opwarmen met of zonder begeleiding, introductie en uitleg, dans met begeleiding verweven met de meer vrije wilde dans, verstilling en afronding van de les met meestal ruimte om ervaringen te delen.
  8. Een workshopdag of weekend is meer specifiek en heeft dan ook weer zijn eigen indeling.
Zijn er tips als je voor het eerst komt naar Open Floor?

Als je geen idee hebt wat je moet doen, probeer dan één van onderstaande tips :

Blijf

Zoals bij elke meditatie gebeurt er afleiding. Dit is te verwachten.
Steeds weer kun je je aandacht zachtmoedig terugbrengen naar de beweging.

Volg je eigen tempo

Ongeacht wat de rest van de dansers doet, luister naar je lichaam.
Als je ontspannen meebeweegt met de ‘beat’ dan ‘tank’ je als het ware weer vanzelf bij.

Probeer uit

Rem af, versnel, experimenteer, breek een gewoonte…
Als je altijd op jezelf danst, betrek dan eens iemand anders in je dans. Als je liever met een partner danst, probeer dan ook eens alleen te dansen.

Imiteer iemand en kijk hoe dat voelt… maak je eigen mix van bewegingen van anderen.

Het gaat niet om de muziek

De docent maakt gebruik van muziek om beweging te katalyseren. Hou je van de gekozen muziek of haat je het : hoe je ermee beweegt en omgaat is geheel aan jou. Gebruik alles als brandstof voor je dans.

Geef niet op

We raken flarden aan van vermoeidheid, verveling, verlegenheid, frustratie of ongemak. Zelfs als je alleen maar met één vinger kan wiebelen of knikken met je hoofd op de beat, blijf dat doen totdat er vanzelf iets verandert. Meestal gebeurt dat en komt er ruimte voor iets anders.

Geniet !!!

(Teksten met dank aan Sietske Venema en Open Floor Movement International )

Wat met verantwoordelijkheid?

Je volgt de lessen/workshops geheel op eigen verantwoordelijkheid. Mensen die in behandeling zijn (fysiek of psychisch), medicatie of drugs nemen, dienen dit bij op voorhand te melden aan de docent.

Een lichamelijke beperking?

Omdat deze dansvormen gaan over de innerlijke beleving en niet over de uiterlijke vorm, kan je volledig je eigen energie volgen binnen jouw kaders en mogelijkheden. En ook op jouw manier: je kunt dansen op een stoel, op de grond, stilstaand, met maar één deel van je lichaam ….

Wil je hier nog meer informatie over en/of wil je hierover in gesprek , aarzel dan niet om me te contacteren.

Kortingen?

Voor de meeste lessen en dansdag-workshops bied ik kortingen aan als je regelmatig van plan bent te komen. Je kan dit terugvinden bij de kalender. 

Word je echter belemmerd door je financiële situatie om te komen dansen neem dan zeker contact met me op.

Sophie De Tollenaere

Wenst u op de hoogte te blijven van alles omtrent Open Floor, schrijf je dan zeker in op onze nieuwsbrief.

Hebt u verder nog een vraag of opmerking, laat dit dan zeker weten via ons contactformulier. Ik beantwoord al uw vragen zo snel mogelijk.

Pin It on Pinterest

Share This